fredag 10 maj 2013

Stora planteringsdagen...

Här står mina tomatplantor i fönstret och längtar ut..


Klämdag idag. Mitt företag som jag jobbar för älskar klämdagar, och så även jag. Jag ser en chans att hinna göra saker idag som jag inte hunnit annars eftersom maken också är ledig idag.

Solen lyser ute och alla barn vill ut i friska luften efter frukosten. Jag får passa lillebror så han inte sticker iväg men jag hinner förbereda lite bland mina växter, hämta lecakulor, plocka lite maskrosor ur gräsmattan mm innan lillebror kräver att jag jagar efter honom.

När maken väl kommer ut så är det dags för mig att skrida till verket.

Gårdagens besök på Plantagen resulterade i dessa växter:

Röd paprika

Timjan

Röd chilipeppar

Bellis i två olika rosa toner samt marguriter

Blåvita hänglobelia

Murgröna

Vit löjtnadshjärta

Luktpion

Igår förberedde vi våra 4 odlingslådor med ny jord med gödsel i och idag var det dags att låta potatisknölarna möta den mörka myllan. 8 knölar fick plats i odlingskragen och några knölar ska få sin plats i kruka. I de övriga 3 odlingslådorna ska morötter, palsternacka, sallad, vårlök, sockerärtor och ringblommor samsas.


Efter mycket stoj och stim så grillade vi korv till lunch.

Storebror i pop solhatt, skaljacka från Tenson, storasyster i molo lurv, Lindextröja och mololeggings, lillebror i småfolk solhatt, Katvig velourzip och NS jeans.

Margurit, bellis, fuchsia Pink Galore, penningblad och murgröna
Bellis, fuchsia Pink Galore, pennningblad och murgröna


Blåvit lobelia, murgröna och rosa hängblomma namn okänt.

Efter en heldag ute i friska luften, fick det bli ett besök på pizzerian för inköp av dagens middag! Varken jag eller maken orkade ställa oss vid spisen.

Imorgon laddar vi för en ny utedag med våra odlingslådor. Då ska jag och barnen så frön så det står härliga till....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar eller två, så blir jag glad!
Kram Vikkan