söndag 19 maj 2013

Riesenkolafluff...

Tårtan till dagens 2 års kalas fick betyget väl godkänt av alla gäster!

Riesenkolafluff, hallon och chokladcoating.


Så här gör man den:
Dag 1: Smält 180 g riesenkolor som du hackat i mindre bitar i 3 dl grädde. Grädden får inte koka. Ställ svalt i kylen i ca 1 dygn.

Dag 2: Vispa risenkolagrädden till fluff och lägg detta på första lagret av tårtbotten. Jag köpte tårtbotten på Ica eftersom jag inte orkade baka en egen.

Vispa 1 dl grädde. Mosa 250 gram hallon. Blanda ihop och lägg sedan hallonblandningen på andra lagret.

Smält 150 gram mörk choklad i 1.25 dl grädde på svag värme. Skall ej koka. Låt chokladblandningen svalna något innan du häller över coatingen på tårtan. Man får bara snabb med slickepotten om man vill få ett fint resultat även runt sidorna.

Fäst fingerskakor med choklad på runt om hela tårtan. 3 st paket gick åt för att täcka hela tårtan. Knyt ett band eller snöre runt om som dekoration. 

Jag valde att ha strösselkulor på min tårta men det kan man ju välja som man vill. Det är enbart fantasin som sätter gränserna.







En sak är säker, jag kommer definitivt baka denna igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar eller två, så blir jag glad!
Kram Vikkan