söndag 5 maj 2013

Årets första Lisebergsbesök...

Lisebergsbesök nr 1 för året 2013 gjorde jag och tvillingarna igår. Maken och lillebror var hemma med feber. Vi mötte upp barnens farmor/farfar vid lilla ingången till Liseberg kl.10.15. Lisebergs trädgårdsdagar var mitt främsta mål, Kaninlandet var tvillingarnas främsta mål.


Lite blomsterprakt i parken.

Mitt stammisstånd: Pelargonfönstret
Här stannar jag alltid till och köper mina två favoritpelargoner år efter år. Vit Mårbacka och Appleblossom rosebud.



 Violas stånd med massa fina växter och prydnadssaker.

 Svärmor köpte en Speedy Weedy att ta bort maskrosor med. Jag inhandlade min redan förra året i exakt samma stånd.

Svärmor köpte tre lotter och vann förstavinsten och valde denna fantastiskt fina Klematis. Blommorna ser ut som vitsippor och plantan blir max 60 cm hög och blommar från juni till oktober. Svärmor fick massa beröm för den fina blomman av förbipasserande.


Fullbelamrad vagn


Storasyster och storebror spanar in en av de nya attraktionerna i Kaninlandet. 


Farfar kommer med åkbiljetterna och det blir genast spring i benen.


Flygis 

 Högspänningen

Storasyster i väntan på sin tur.


I högspänningen snurrar man både från ett, två och tre olika håll. Först går korgen runt i höjdläge, sen vrider sig hela pelaren korgen sitter fast i och så kan man själv snurra på en ratt i korgen för att snurra ytterligare. Snurrigt värre med andra ord. 


Storasyster gillade den.


Mor & dotter i Högspänningen.

Vy från korgen på det nya Kaninlandet.


Blomsterprakt 


Utställning av blomster.


Barnen i lite mixade outfits. Storasyster i Katvigmössa, skaljacka från Pop, lurvfleece från Molo, kjol och leggings från Molo, skor från Kavat. Storebror har mössa från Molo, skaljacka från Tenson, molofleece från Molo, velourbyxa från Katvig och skor från Kavat.

Innan hemgång. En glad storasyster, en mindre glad storebror. När vi kom hem visade det sig att även storebror fått feber. Så nu har alla barnen fått influensa. Storasyster var först ut, lillebror därnäst och nu alltså storebror. Nästa vecka kommer bli tredje veckan med vabb. *suck*

Vad köpte jag på Lisebergs trädgårdsdagar då? Jo i påsarna gömde sig 4 tomatplantor och vedaska som sägs förhöja smaken på tomaterna. Man blandar helt enkelt i en msk vedaska till 20 liter jord.


Frön av Basilika och Gurkört.


Små plantor från Lisebergs egna växthus av penningblad och fuchsia.


Rosa hängblommor av sorten ??, ja för denna växt har jag aldrig testat innan och namnet glömde jag lika fort som jag hade betalat. 


Sticklingar av pelargonerna Vit Mårbacka och Appleblossom Rosebud. Mina absoluta favoriter som måste finnas i mina sommarfönster år efter år.


En liten älva på pinne som skall få förgylla någon av mina planteringar i kruka.


Det enda som jag inte kunde bocka av från min inköpslista var pion, men det får jag titta efter på en plantskola istället när jag ändå skall åka och inhandla jord, gödsel och täckbark.

2 kommentarer:

  1. Vad trevligt med Liseberg! Hade ingen aning om att de hade trädgårdsdagar. Kanske skulle kolla upp deras program nu när jag bor lite närmre. Lite konserter är ju aldrig fel. Åkattraktioner avstår jag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, trädgårdsdagarna är ett årligen återkommande event en helg i maj då man kan fynda lite växter och annat smått och gott. Så det tycker jag definitivt du får spana in nästa år!
      Kram

      Radera

Lämna gärna en kommentar eller två, så blir jag glad!
Kram Vikkan