tisdag 7 maj 2013

Min nya ögonsten...

...måste vara mitt nya växthus! Vi skulle köpt ett redan förra året men eftersom vi var så sent ute, var alla slut då. Men i år, ja då hade jag bestämt mig för att knipa ett. Sagt och gjort, nu är det inhandlat och monterat och inväntar sina inneboende för sommaren.

Mina fyra tomatplantor: Tiny Tim, Mini Gold, Black sweet cherry samt Rambling Gold  som jag köpte på Lisebergs trädgårdsdagar kommer få husera fritt i huset tillsammans med basilka, paprika och chili i sommar och jag håller tummarna för god skörd.

Ska bli skönt med lite ledigt här nu i veckan så att jag och barnen hinner så alla våra frön som vi köpt. Samt måste potatisen ner i jorden om vi ska få någorlunda tidig skörd. Potatissorten jag valt heter Maria och är en tidig sort som är fast och gul.





Ni kommer få stå ut med lite trädgårdsinlägg i denna blogg emellanåt då man blivit lite biten av trädgårdsliv sen man blev husägare 2007. Det ger så mycket energi till själen att vistas ute bland alla fina blommor, ogräs och smådjuren de drar till sig. Min rabatt grävde jag om förra våren och den är fortfarande inte färdig vad gäller växtval. Det tar tid att fylla en rabatt samt att komma på med vad man ska fylla den med. Det finns ju så mycket fina blommor och växter.

I höstas grävde jag ner nya Thalia lökar eftersom det är min absoluta favoritnarciss. De slog ut först i söndags så de är lite sena. Men den som väntar på något gott....väntar gärna lite längre.




Dock kunde jag inte bestämma mig för vilka tulpanlökar jag skulle gräva ner i höstas och med facit i hand glömde jag helt bort det eftersom det inte kommit upp några tulpaner i år. Så det är ett måste för hösten att bestämma sort/sorter av tulpaner att gräva ner.

Av alla mina snödroppar jag planterade kom det upp endast en enda. Lite fattigt kan jag tycka, men det kanske var den kalla vintern som gjorde det? Lite fler snödroppar måste jag också gräva ner samt fler krokus.

Jag får helt enkelt börja skriva en -att göra & kom ihåg lista inför trädgårdssäsongen 2013. Ja, och bläddra igenom några av mina Allt om Trädgårds tidningar som samlats på hög under våren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar eller två, så blir jag glad!
Kram Vikkan