lördag 20 april 2013

Äkta vara vs kopia...

För att göra er uppmärksamma på hur man kan upptäcka ifall man råkat ut för en kopia har jag här gjort en sammanställning på mitt kopieex vs en äkta LK från Odd Molly. 

OBS: Dessa ex är inte från samma kollektion och ni skall därför inte jämföra färgerna mellan dessa två.
Originalet är den ljusrosa och kopian är den mörkrosa.

Odd Molly lapparna i nacken samt på framstycket av koftan i nederkanten är mindre (alltså kortare) på kopian än på originalet som ligger längst upp här på denna bild.

Säljaren beskrev kopian som sparsamt använd, och ullkoftor tvättar åtminstone inte jag i onödan så att lappen i nacken skulle hunnit bleka sig så pass mycket som den gjort på mitt kopieex  är för mig ett mysterie. Alltså är det sämre kvalité på kopielapparna helt uppenbart.




Här kan man se att originalet är luddigare, eftersom den verkligen är gjord av ull. Kopian till vänster är definitivt inte gjord av ull utan enbart syntet.



Tvättrådslappen är styv och hård samt mindre i storlek på kopian medan den är mjuk, lång och innehåller mer info på originalet.



Broderiet på armen har en tråd som löper mellan bokstäverna. Detta fenomen finns på kopiorna men inte på originalen eftersom alla bokstäver är fästa var för sig på dem.




Kopian skiljer sig i färgton avsevärt från originalet. Kopian är också sladdrigare och tunnare i garnet, eftersom den uppenbarligen inte innehåller någon ull. Det är nästan så att man kan se rakt igenom maskorna, så tunn är den.



Denna produktbild använde säljaren på sin annons. Som ni ser har denna ett emblem på armen, vilket koftan jag fick inte har.

Här kan man läsa mer om kopior som florerar på Blocket och Tradera: Pinglas Pärlor, Vackraveran och LovesMolly

Så var försiktiga, och låt bli att bjuda, om ni känner er det minsta osäkra. Med facit i hand skulle jag naturligtvis bett om fler bilder på "objektet" innan jag budade. Men jag är rädd att detta får bli en relativt dyr läxa om jag nu inte lyckas få rätt mot säljaren, som för er info, nu vägrar svara på mail. Men jag vet vart "hen" bor....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar eller två, så blir jag glad!
Kram Vikkan