söndag 30 juni 2013

Egen skörd...

Minns ni att jag sådde sallad den 11 maj? Jag minns, fast enbart för att jag skrev det på mina små skyltar som jag satte ner i jorden. :-)

Nu har jag fått skörda....



Lite blandade salladssorter: huvudsallad Regina di Maggio, isbergssallad Regina di Ghiacci, eklövsallat Riccia a Foglia di Quercia, rödbladig plocksallat Biscia Rossa och grön plocksallat Salad Bowl.

Med på bilden är enbart huvudsallad Regina di Maggio, gräsklök, grön plocksallat Salad Bowl, eklövsallat Riccia a Foglia di Quercia samt ruccola.


Lisebergsbesöket i maj resulterade ju i fyra tomatplantor. Och igår såg jag genom den frostade dörren på mitt lilla växthus att det faktiskt lyste gult där inne.


Och tadaa, där hängde 4 st små gula tomater, redo att skördas. Tänk att så lite kan göra så mycket. De smakade ljuvligt då vi intog dem till gårdagens middag. 


Tänkte ge ett tips på en gudomligt god kantarellpaj eftersom jag skördat ruccolasallat.

Jag hittade receptet i en damtidning för många herrans år sedan.

Extra roligt är ju om man plockat svampen själv naturligtvis, men annars går det ju bra att köpa den på Ica likväl. 


Jan-Eriks kantarellpaj
4 pers * 60 min
PAJDEG:
150 gram smör
3 dl vetemjöl
2 msk iskallt vatten

FYLLNING:
2 burkar kantareller (eller färska) ca 200 gram
2 vitlöksklyftor
1 klick smör till stekning
salt & peppar
10 dl ruccola
2 ägg
2 dl grädde
100 gram riven parmesanost

1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Pajskal: Blanda ihop ingredienserna till pajdegen. Blanda gärna i en matberedare. Tryck ut degen i en pajform med ca 23 cm i diameter och låg kant.
3. Ställ formen i frysen ca 15 min. Förgrädda sedan pajskalet i ugnen 5-10 min.
4. Hacka kantarellerna grovt. Skala och hacka vitlöksklyftorna. Fräs svampen och vitlöken lätt i en klick smör och krydda med salt och peppar. Tillsätt ruccolan och låt fräsa med i ytterligare någon minut.
5. Fördela svampblandningen i pajskalet. Blanda ihop äggen, grädden och osten. Häll blandningen över svampen.
6. Sänk ugnsvärmen till 175 grader och grädda pajen i ca 30 min. Serveras ljummen med en god krispig sallad.

Smaklig spis!

Lägg till bildtext

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar eller två, så blir jag glad!
Kram Vikkan