måndag 17 juni 2013

BM-besök...

Ny vecka. 

Vi påbörjar kortveckan 25 som även är midsommarveckan. Magen den går in i vecka 26. 
Jag hyllar alltid min gravidapp som jag laddat ner till min iphone och säger att utan den skulle jag inte ha koll alls på denna graviditet. Det är ju inte helt sant, när jag tänker efter, då det är lätt att hålla reda på vilken vecka jag går in i ändå. Magen ligger en vecka före årskalenderns veckonummer och jag byter vecka på söndagar. 

Här sitter jag i väntan på att min barnmorska ska komma och ropa upp mig. Det var lite kyligt imorse så jag tog på mig mitt enda velourplagg som jag äger i Odd Molly. Till det fick det bli en matchande jeansjacka från Levis, en gammal trotjänare och linne samt leggings är från Molo, i printet Floreal.




Besöket hos BM gick bra. Livmodern växer som den ska, hjärtljuden på bebis var tydliga och jämna. Mitt långtidsverkande socker (HbA1c) som mäter mitt medelvärde av glykos i blodet under de tre senaste månaderna hade höjt sig från 4,3 till 5.6 vilket jag tycker är högst besynnerligt då jag inte äter annorlunda och inte unnat mig mer sött än de 3 tidigare månaderna. 
Jag har haft bra blodsockervärden och jag har inte behövt ändra mina doser på det långtidsverkande insulinet. Min barnmorska vill att vi tar om provet nästa gång jag ska dit. Det kan vara en felmätning. 
Vi har bokat massor av tider nu i sommar, både till BM samt till läkaren som skall utföra mina tillväxtultraljud. I juli blir första tillväxtultraljudet. Detta gör man pga min diabetes och för att titta så att bebisen inte växer onormalt mycket. De fem sista veckorna av graviditeten kommer jag även få gå på CTG 2 ggr i veckan för att övervaka bebis aktivitet i magen.

Storasysters vattkoppor verkar ha nått sin kulmen redan igår för idag dag 4 såg de bra mycket bättre ut. Börjar torka ut och det bildas skorpor. Inga direkta nya koppor i sikte heller. Inga koppor i sikte på brorsorna heller. Så imorgon blir det ett besök på tvillingarnas skola för mig och storebror. Den unga prickiga damen får snällt stanna hemma med farmor och farfar och får istället hälsa på skolan i höst istället. 

Idag konstaterades det ytterligare ett fall av vattkoppor på vår gata, så nu är vi 3 hushåll som innehar prickiga barn. Misstänker att det kommer komma till åtminstone 2 hushåll till...och som sagt, jag räknar med fler prickar här fram igenom. Må bara midsommar bli utan koppor så vi kan fira i lugn och ro. Håll tummarna för det. :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar eller två, så blir jag glad!
Kram Vikkan