måndag 27 januari 2014

Vika tvätt...

Tvätta, ja emellanåt måste man ju faktiskt det även om mina barns garderober är fyllda av kläder. För oftast är det ju ändå favoriterna som används.

Det är som en lång ritual det här med tvätt. Först ska den sorteras, både efter färg och gradantal, sedan skall den fläckbehandlas och därefter vrängas och sedan skall den kastas in i tvättmaskinen. När tvättmaskinen sedan piper att den är klar, ja då skall den hängas upp. Jag brukar dock inte vränga tillbaka plaggets rätsida när plaggen är våta utan de får hängas upp med avigsidan utåt.

Dagen efter när tvätten är torr, ja, då skall den vrängas tillbaka och vikas och sedan läggas/hängas in i respektive garderob. 

Jag ägnade kvällen med att vika ihop lördagens tvätt. Det är en fröjd för ögat när tvätten består enbart av molokläder. Jag tvättar alltid molokläderna ihop. Ja, för även om det är svart med i printen men baksidorna (avigsidorna) är vita så skall de tvättas som vittvätt, fast med colourtvättmedel. Skulle man råka slänga in ett moloplagg med kulörtvätten så kommer det högst sannolikt bli dassigt och mörkt på det vita.


Jag har bortrationaliserat sköljmedel i vårt hushåll då jag varken gillar för starka dofter, eller anser att det behövs. Tvättar med oparfymerat flytande tvättmedel för det mesta. Sist när maken köpte tvättmedel så hade förpackningarna troligtvis stått blandade så hem kom han med några parfymerade refillpåsar också. Så de fick ju snällt användas upp, men nu är det återigen oparfymerat för hela slanten.


Bilden visar 5 st högar av färgglatt molo. Gissa vilken hög som tillhör mig?! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar eller två, så blir jag glad!
Kram Vikkan