onsdag 10 juli 2013

Tillväxtultraljud och badnissar...

Dagen för tillväxtultraljud nr 1 var kommen. Tänk vad tiden gått fort sen RUL ändå. Idag skulle min läkare mäta och se hur mycket bebis växt. 
Om man har graviditetsdiabetes finns det en större risk att få ett stort barn och detta vill de helst undvika då det kan tillstöta komplikationer vid förlossningen.

Farmor och farfar fick agera barnvakter medan jag åkte till sjukhuset för mitt UL. Så jag körde ut barnen till landet och sedan åkte jag vidare mot Östra. Passade på att äta lunch vid sjukhuset eftersom jag hade en 30 min till godo innan det var dags för undersökningen. Laxpudding och gröna ärtor. 



Dagens fick bli en av mina favoriter, OM #327B, dark scarlet Light cotton embroided dress!

Passar även på att visa upp min nya sommarfrisyr. Igår (måndag) klippte jag mig och när jag kom hem upptäckte jag att de grå/vita stråna faktiskt syntes lite väl mycket vid tinningarna så jag drog en lättnads suck när jag hittade en toning i badrumsskåpet. Så när övriga familjen låg och sov så tonade jag håret, Iced chocolat hette färgen, fabrikat har gravidminnet redan slarvat bort tyvärr och jag har slängt kartongen. Färgen håller i 6-8 veckor och innehåller ingen ammoniak.

Ultraljudet gick bra och alla flöderna genom navelsträng var till belåtenhet och jag hade tillräckligt mycket fostervatten. Bebis ligger på pluskurvan, ca 17% över vilket i dagsläget kan tyda på en stor bebis. Men om tre veckor skall jag göra ett nytt tillväxtultraljud och då får vi se vart på kurvan bebis ligger. Är det så att bebis fortsätter följa denna kurva så kan det hända att beslut tas om igångsättning redan i vecka 38. För läkaren vill undvika en fyrakilosbebis pga min storlek och då är det bättre att bebis få se dagsljus lite tidigare. Men man vet ju som sagt aldrig. Lillebror var också högt skattad och han stannade minsann inne till sin BF dag och vägde 3180 gram, alltså inte speciellt stor.

Efter undersökningen åkte jag åter ut till landet och blev där bjuden på middag och goda egenplockade jordgubbar från farmors odlingskrage. Barnen hade varit nere vid stranden och lekt vid vattenbrynet, byggt sandslott och sprungit och plaskat lite i vattnet. Endast storasyster hade doppat hela sig medan bröderna var nöjda med att endast doppat fötterna. Vattnet hade bara en uppmätt temperatur på 17 grader. Brrr. 

 Storebror solar (kläder från Lindex)

Storasyster poserar i tröja från Mini (hemsydd tröja av en tjej på FB), molo kjol och leggings från Lindex.

Lillebror har en förkärlek till skor och helst skor som är för stora för hans egna lilla fot. Här är han i full färd med att prova storasysters finskor. 
(Finaste molo UV-suit i printet Kite Rider samt solhatt från Småfolk).

Onsdagens väder skulle tydligen bjuda på en hel del moln enligt Göteborgs Posten, men den som lever får se. Nu är det dags att slänga sig på kudden, för imorgon ska vi träffa goa vänner från förskolan och då är det bäst att vara utvilad.

1 kommentar:

Lämna gärna en kommentar eller två, så blir jag glad!
Kram Vikkan