söndag 7 juli 2013

Pollykaka

I helgen bakade jag. Det var länge sen sist. Tror inte jag bakat en kaka sen nyårsafton faktiskt och jag som älskar att baka annars. Men efter jag blev gravid i januari och mådde dålig samt fick graviditets diabetes så har bakningen fått stå åt sidan. 

Men nu var den en tjej som lade upp ett recept i en av mina favoritgrupper på FB och då fick jag lusten åter för att baka. 

Min lilla hjälpreda:





Pollykaka
200 g smör
200 g mörk blockchoklad
3 ägg
2 dl socker
(Jag bytte ut 1 dl socker mot Steviasocker)
1 dl mjöl
1 påse Polly original

Gör så här:
1. Smält smör och blanda i chokladen för att smälta.
2. Vispa ägg och socker fluffigt.
3. Rör i smör/chokladsmeten i ägg/sockersmeten.
4. Rör i mjölet och sedan Polly.
5. Häll smeten i en rund form med löstagbar kant. Du kan med fördel lägga bakplåtspapper i formen.
6. Grädda i 175 grader i ca 25 min. 

Servera kakan tillsammans med vispad grädde!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar eller två, så blir jag glad!
Kram Vikkan