fredag 4 oktober 2013

Kanelbullens dag=hembakt...

Jag ångrade mig lite grann när jag stod och krossade kardemummakärnor i morteln idag på förmiddagen. Då önskade jag för ett kort tag att jag hade köpt färdigbakta kanelbullar på Ica istället för ingredienser till en bulldeg.

Jag tycker om att baka, men föredrar snabblagade muffins, chokladkakor mm framför bullar som skall jäsa. 

Men det var bara att ta tjuren vid hornen och fortsätta dagens utmaning.

Jag valde receptet på kardemummabullar som finns på mjölpaketets baksida men istället för att dela upp degen på 48 bullar så delade jag dem på 40 vilket gjorde dem något större. 

Halva degen spred jag kanel, socker och smör på och på andra halvan spred jag smör, socker och vaniljsocker. 
Vi fördelade nötter på 20 bullar och socker på resterande 20.



Barnen ville helst smaka på vaniljbullarna och de fick godkänt. Så trots att det var kanelbullens dag så åt vi alla vaniljvarianten. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar eller två, så blir jag glad!
Kram Vikkan