onsdag 19 februari 2014

Livets goda...

...måste väl ändå vara en god efterrätt?

I förra veckan när jag och barnen var och handlade på Ica Maxi så hade de provsmakning i köket och min äldsta son vill alltid dit och spana och provsmaka så han drog dit oss med bestämda steg.

Kvinnan som stod där och bakade serverade en superb kladdkaka. Barnen sa oooh, och aaah, smaskens! Den var verkligen god! Lite som mousse i konsistensen. Och det bästa av allt, den var "nyttig" också. 

Den heter "Kalorisnål kladdkaka" och står i tidningen Maxiköket nr 2 2014.



Ca 10 bitar * 30 min
200 g lättmargarin
200 g mörk choklad minst 70% men gärna 90% kakaohalt
4 ägg
3-4 dl Dansukker SteviaSocker
1 msk vaniljsocker

1. Smält matfett och choklad i en kastrull på svag värme på spisen.
2. Vispa äggen pösiga med elvisp. Tillsätt SteviaSockret och vaniljsockret och vispa smeten lätt och luftigt.
3. Tillsätt chokladblandningen. Häll smeten i en springform vars botten är klädd med bakplåtspapper och kanten smord.
4. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i 15-20 minuter, kakan skall vara kladdig i mitten. Låt svalna i formen. Servera kakan med lite mini fraiche och färska bär till.



Eftersom barnen inte är så förtjusta i fraiche så tog vi grädde till vår kaka. Så i söndags fick vi avnjuta denna goda kaka till efterrätt. Betyget från hela familjen är 5 stjärnor! Detta var första gången, men definitivt inte den sista gången vi bakar Kalorisnål kladdkaka!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar eller två, så blir jag glad!
Kram Vikkan